فونت ایران سنس سریف یا همان ایران سنس یکی از پرطرفدارترین فونت های فارسی بوده است. اکثر طراحان حرفه ای ایران جدیدترین طرّاحی های خود را به کمک این فونت انجام داده اند. همچنین بسیاری از سایت ها از این فونت به عنوان وب فونت استفاده کرده اندمتأسّفانه این فونت برخلاف اغلب فونت ها رایگان نیست و باید آن را خرید کنید. 

 

چرا ایران سنس؟

 

 

یکی از سؤالاتی که ممکن است ذهن بیننده را مشغول کند، این است که: چرا ایران سنس پرطرفدار ترین فونت فارسی در چند سال اخیر بوده است؟ چرا استفاده از این فونت که فقط چندسال است از تولید آن می گذرد، این قدر فراگیر شده است.

 

 

در پاسخ این چند دلیل وجود دارد:

 

 

 

 

 

تنوع وزن ها

 

 

خانوادۀ فونت ایران سنس، در نسخۀ ۴.۲ دارای پنج وزن مختلف می باشد:

 

 

Ultralight وزن خیلی نازک

 

 

Light وزن نازک

 

 

Regular وزن معمولی

 

 

Normal وزن متوسط

 

 

Bold وزن بولد

 

 

که هر وزن با توجه به اندازۀ فونت، اهمّیت خوانایی یا نمایشی بودن نوشته، سبک طراحی و یا حتّی تیرگی و روشنی طرح، می تواند کاربرد خاص خودش را داشته باشد.

 

 

 

خوانایی بیشتر

 

 

فونت ایران سنس بنابر دو علّت نسبت به دیگر فونت های سنس سریف خوانایی بیشتری دارد. یکی این که به سلیقه و سبک فونت های رایج در ایران نزدیک است و دیگر این که ساختاری کاملاً حساب شده برای دستیابی به وضوح بیشتر در اندازۀ ریز دارد.

 

 

 

چند زبانه بودن و اعراب گذاری دقیق

 

 

فونت ایران سنس به جز زبان فارسی، همۀ کارکترهای زبان عربی، انگلیسی و دیگر زبان های خاورمیانه ای مانند اردو و کردی را شامل می شود. اعراب گذاری این فونت نیز بسیار دقیق است.

 

 

 

هماهنگی فارسی و انگلیسی

 

 

در فونت ایران سنس از فونت مکمل انگلیسی Roboto استفاده شده و با همۀ وزن های این فونت همسار سازی شده است. البته این امکان در نسخه های جدیدتر ایران سنس به آن اضافه شده و در نسخۀ ۱ وجود ندارد.

 

 

 

پشتیبانی و بروزرسانی

 

 

فونت ایران سنس به طور پیوسته درحال به روز شدن و پیشرفت است. در حالی که بسیاری از فونت های فارسی رایج متولی خاصی ندارند و سال هاست که تغییر و پیشرفتی نداشته اند.

 

 

 

استاندارد بودن

 

 

فونت ایران سنس نسبت به دیگر فونت های فارسی کارکترهای استاندارد و کامل تری دارد.

 

 

 

سنس سریف (Sans Serif) چیست؟

 

 

قبل از این سراغ بند بعدی برویم، می‌خواهم برای شما توضیح دهم که واژۀ سنس سریف به چه معناست.

 

 

سنس سریف به فونت هایی گفته می شود که فاقد زوائد تزئینی باشد. هنگامی که یک فونت از حال و هوای خوشنویسی و سنّتی دور می شود و فونتی طراحی می شود که تقریباً ضخامت یکسانی دارد، می توان آن را سنس سریف خطاب کرد. علاوه بر فونت ایران سنس، فونت هایی مانند یکان، ترافیک و رویا از جمله فونت های سنس سریف هستند.

 

 

 

فونت های سنس سریف برای استفاده در محیط های دیجیتال، انتخاب مناسب تری هستند.

 

 

به نسبت رسانه های چاپی، فونت ها در محیط دیجیتال، شرایط متغیری دارند. تیرگی، روشنی، تراکم پیکسلی و اندازۀ صفحه نمایش برای هر کاربر متغیر است. در این شرایط، ممکن است ظرافت ها و جلوه های تزئینی فونت به خوبی نمایش داده نشود. فونت های سنس سریف سعی می کنند تا حم ممکن ساده باشند تا خطر تغییر شکل در صفحه نمایش های مختلف را به حداقل برسانند. علاوه بر سادگی ساختار، حس و حال مدرن و امروزی فونت های سنس سریف باعث می شود طرّاحان رابط کاربری رسانه های دیجیتال، تمایل بیشتری به استفاده از فونت های سنس سریف داشته باشند تا فونت های سنتی سبک خوشنویسی. مطمئنّا محیط گرافیکی یک نرم افزار موبایل باید تفاوت هایی با صفحات یک کتاب یا روزنامۀ چاپی داشته باشد.

 

 

 

قوانین و مقررات استفاده

 

 

خانواده فونت ایران سنس یک مجموعه نرم افزار مالکیتی محسوب می شود مالکیت این نرم افزار متعلق به شخص مسلم ابراهیمی و دامنه fontiran.com می باشد.

 

 

شما با خرید این محصول حق تکثیر ، توزیع و ایجاد تغییر در فایل‌ها را نخواهید داشت. (کپی فایل ها تنها برای تهیهٔ نسخه پشتیبان مجاز خواهد بود.)

 

 

حقوق معنوی این محصول در مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال ثبت شده است و با متخلفان مطابق قانون برخورد خواهد شد.

 

 

برای استفاده از مجموعه فونت‌های ایران دو شرط لازم وجود دارد. نخست اینکه فایل فونت‌ها توسط شخص کاربر از دامنه fontiran.com خریداری شده باشد و دوم اینکه برای هر محصول گرافیکی اجازه نامۀ مناسب صادر شده‌ باشد.

 

 

 

چرا خرید کنیم؟

 

 

جدای از رعایت مقررات و حقوق پدیدآورنده بهتر است هر طراح به صورت شخصی و با ایمیل خود فونت را خرید کند.

 

 

توجه داشته باشید که فونت‌های سایت فونت ایران به مرور تکمیل و رفع عیب می شوند.

 

 

تنها شخص خریدار است که می‌تواند از طریق شناسه خرید خود به پنل خرید دسترسی داشته باشد و در هر زمان آخرین نسخه را دریافت کند.

 

 

ایمیل بروزرسانی ها و رفع باگ ها تنها به ایمیل خریدار ارسال می‌شود.

 

 

اگر مشتری شما ملزم به رعایت قوانین کپی رایت باشد (به خصوص شرکت‌ها، سازمان‌ها و برند های شناخته شده) شما ناگزیر هستید برای استفاده از این فونت در محصول مورد نظر یک اجازه نامه (لایسنس) صادر کنید. تنها شخص خریدار است که می تواند برای فونت خرید شده اجازه نامه (لایسنس) ایجاد کند.

 

 

برای دانلود روی لینک‌های زیر کلیک کنید.

لینک دانلود (فقط برای ویندوز) | حجم فایل: 323 کیلوبایت

لینک دانلود (برای سیستم‌عامل‌های دیگر) | حجم فایل: 61 کیلوبایت

با عرض پوزش از دوستان گرامی، لینک دانلود به درخواست صاحب اثر حذف شد.

این قوانین تهیهٔ لایسنس از کجا آمدند؟

فونت‌ها در اوایل انتشار کپی می‌شدند و این باعث متضرر شدن طراح فونت می‌شدند و معلوم نبود که چه کسی قانونی و چه کسی غیر قانونی از فونت‌ها استفاده می‌کند! مسلم ابراهیمی طراح و صاحب امتیاز این فونت‌ها به همین دلیل فروشگاه فونت ایران را طراحی کرد و قوانینی تهیهٔ لایسنس را برای جلوگیری از کپی شدن و استفادهٔ غیرمجاز فونت ها تدوین کرد.